Vrijdag 23 Augustus. De Kaiserklamm

23 augustus 2019 - Kramsach, Oostenrijk

Er staat een leuke route voor vandaag gepland. We rijden Richting Kramsach. Daar gaat een weg naar boven die uitkomt bij de Kaiserklamm. Een klamm is een rivier wat door een kloof heen stroomt. En daar kun je langs heen lopen. Deze Klamm is niet zo lang en ook niet zo hoog. Dus voor ons heel goed te doen. De weg ernaar toe is heel smal en er is heel wat schade aan de weg. Ben blij dat we geen tegenliggers hebben, zou niet weten hoe we mekaar zouden moeten passeren. Maar, mooi rijden zo, hoor. Net als we denken dat we hier de enige zijn, komen we bij een heel groot parkeerplaats waar we toch voor moeten betalen. Vinden we een beetje raar, want de entree voor de Klamm is dan weer gratis. Maar goed, voor die drie euro. Het is toch wel uitkijken waar je loopt, want het pad is wel onregelmatig, maar we hoeven niet veel te klimmen. Het is allemaal heel smal en er is een hoop herrie van het water. Na ongeveer een kilometer te hebben gelopen staan we aan het begin (of het eind, tis maar hoe je het bekijkt) van de Klamm. Er lopen veel meer wandelpaden verder vanaf hier als je wilt. Maar we vinden het wel prima zo.Vanaf hier kun je ook makkelijk bij het water komen. Het water is werkelijk ijskoud, lekker voor Marco maar ik houd m'n schoenen toch maar aan. Als we teruglopen, is het in één keer veel drukker, we komen de ene na de andere tegenligger tegen. Heeft dus zeker voordelen als je zo vroeg op de dag bent.

We rijden terug en bij Brixen im tale pakken we de Panoramabahn nog een mee. Brixen im tale is het dorp wat net voor Kirchberg ligt, dus we zijn straks zo thuis. Je ziet dat het dorp ook weer in ingericht voor de wintersport. Boven op de berg ligt een groot meer, de Filzalmsee. Het is voornamelijk voor de kinderen, een leuke speeltuin, klimtoestellen en boomhutten en ze kunnen overal spelen met allerlei watertoestellen. We lopen om het meer heen naar het restaurantje, want onze magen moeten weer gevuld worden. En hoe kan het ook anders of het wordt een schnitzel en een gröstle. We kunnen er nog genoeg van krijgen. Een toetje hoef ik niet, maar ik zie een zirbensnaps op de kaart staan. Als je die neemt, dan proef je de bossen, het is gemaakt van de naalden van de dennenboom.

Er is vanavond een optrede van een muziekvereniging uit Aschau. Das gezellig. Bij Hotel Bechlwirt op het pleintje staat een kiosk waar het te doen is. Rond half negen lopen we naar het hotel en kunnen nog net twee stoelen bemachtigen bij andere mensen. Goed plekkie. Het is een gezellige drukte, heel Kirchberg is uitgelopen. Ze spelen een uurtje en maken reclame voor hun cd natuurlijk. Twee meisjes in Klederdracht lopen rond met een vaatje snaps. Met  kleine ijzeren borrelglaasjes in hun hand, lopen ze langs het publiek snaps te verkopen. Een extra inkomen voor de vereniging.